CCCB (09.11.10-27.02.11)
Montalegre 5 08001 Barcelona
Exposición comisariada por Jorge Luís Marzo, Tere Badia
Una exposición muy amena. Subscribo totalmente la tesis sobre las políticas y estrategias del concepto mítico de hispanidad. Tal concepto ha permitido un marco común, compacto y homogéneo para proponer un producto identificable, rastreable y consumible de alta carga simbólica. El imaginario barroco se ha entrelazado con el eslogan “Spain is different” de Fraga y la marca “La cultura crea ciudadanía” de Solana. Desde la infancia, se nos desaprende a discriminar: familia, educación, religión, tradición. Prueba de ello es el colonialismo salvaje expropiador y aniquilador a la actual cultura subvencionada por el Estado. Todo ello de marcada esencia patriótica: gobierno, estado, nación, monarquía. Es una memoria histórica estereotipada; la publicidad de “El mundo vuelve a ser nuestro” en referencia a la Roja y el nuevo marqués es bochornosa y por supuesto, de juzgado de guardia.
Exhibition curated by Jorge Luís Marzo, Tere Badia
This is a very entertaining and thorough exhibition; I fully subscribe their view on policies and strategies regarding the mythical concept of Hispanity. This concept has enabled a common framework, compact and homogeneous to be able to propose an identifiable, traceable and consumable product with a high symbolic significance. The baroque imagery has been intertwined with the slogan “Spain is different” by Fraga and the trademark “Culture creates citizenship” by Solana. From childhood, we unlearn to discriminate: family, education, religion, tradition. The wild, annihilating and expropriating colonialism up to the current state-subsidised culture are a proof of this. It’s all marked with a patriotic essence: government, state, nation, monarchy. It is a stereotyped historical memory; the advertisement “The world is again ours” in reference to the Red team and the new Marquis is embarrassing and, of course, the responsible minds behind it should be sent to court.