La Biennale di Venezia & Dora García

La Biennale di Venezia & Dora García

Leo que Dora García ha sido elegida para el próximo Bienal de Venecia. Muestro ingenuidad al sorprenderme ante tal decisión, ya que debía ser evidente para muchos y nadie se atreve a criticar. Todo se explica por un entresijo de pasillos de poderes. Recordarán que en su última edición (2009), Miquel Barceló representó a España con Enrique Juncosa de comisario. Fue una decisión del ministerio de Exteriores discutida tras el polémico encargo al mismo artista de la cúpula de una de las salas de de la ONU en Ginebra. No se preocupen, ahora todo es mucho mejor. Según algunos, existe un Código de Buenas Prácticas impuesto en los museos, pero no es público y su uso no es notorio. ¿Alguien escucha? La transparencia es necesaria, sin ella no hay credibilidad. Parece ser que Carlos Alberdi, director de Relaciones Culturales y Científicas, convocó al Comité Asesor para Arte Contemporáneo de la Dirección de Relaciones Culturales y Científicas de la Agencia Española de Cooperación Internacional para el Desarrollo (AECID). Me pregunto qué sentido tiene que se encargue de una bienal de arte el AECID. ¿Hay alguna explicación? ¿Cómo se estableció el comité? ¿Quién lo eligió? En la actualidad, está formado por Carmen Giménez, Guggenheim Museum, Estrella de Diego, Universidad Complutense de Madrid, Bartomeu Marí, MACBA y José Lebrero, Museo Picasso de Málaga. ¿Cuáles son sus méritos? Ellos a su vez acordaron por unanimidad a Katya García-Antón, directora del Centro de Arte Contemporáneo de Ginebra, como comisaria del pabellón español en el Bienal 2011. Y, finalmente, después de arduas y complejísimas investigaciones, Katya García-Antón ha designado a Dora García, en la nómina de la Galería Juana de Aizpuru. Ahora queda todo claro. Se podría haber obtenido el mismo resultado a dedo sin comités, asesores, etc. y sería más barato.
Sobre la artista, tengo mis dudas. Aunque tiene un buen cv y los comunicados dicen que juega; rompe expectativas – no hay duda sobre ello -; se interesa por forzar los límites del arte; analiza paradigmas, convenciones; estudia la temática del poder y su dinámica – en este apartado parece ser sobresaliente – y decodifica la relación entre artista y el público, con ficción, agudeza intelectual y una dosis de humor negro. Sí, pueden decir misa. Su descubrimiento de Terrassa me parece risible, su puerta hueca en Desplazamientos es lamentable, su “robe el libro” me resulta un marketing vacío e irrelevante y su trata al público es denigrante, como si fueran monigotes ignorantes y analfabetos.
Me parece una decisión definitivamente autocrática, los criterios no son presentables y, por último, equivocada. No se puede discutir que se trata de una buena noticia comercialmente hablando para la artista y su galería, así que felicidades a ambas. Pero desde aquí exijo explicaciones, porque el dinero invertido es de todos y no debería haber impunidad. A veces me tienta pensar en la inminente ruina del país para acabar con tanta trama injustificada.
I read that Dora García has been chosen for the upcoming Venice Biennale. I Show ingenuity to be amazed by this decision, as this may have been evident to many and nobody dares to criticise. But everything can be explained by the maze of power corridors. You may recall the latest edition (2009), where Miquel Barceló represented Spain and curated by Enrique Juncosa. It was a decision much debated taken by the foreign ministry after the controversial request to the same artist to work on the dome of one of the halls in the UN, Geneva. Do not worry, everything is much better now. According to some, there is a Code of Practice imposed in museums, but it’s not public and its use is not obvious. Is anyone listening? Transparency is required; otherwise, there is no credibility. It seems that Carlos Alberdi, Director of Relaciones Culturales y Científicas convened the Comité Asesor para Arte Contemporáneo de la Dirección de Relaciones Culturales y Científicas From the Agencia Española de Cooperación Internacional para el Desarrollo (AECID). I wonder why the AECID takes care of an art biennial. Is there any explanation? How was the committee set up? Who elected it? At present, it consists of Carmen Giménez, the Guggenheim Museum, Estrella de Diego, Universidad Complutense de Madrid, Bartomeu Marí, MACBA and José Lebrero, Museo Picasso de Málaga. What are their merits? They in turn agreed unanimously that Katya García-Antón, director of the Centre d’Art Contemporain Genève should curate the Spanish pavilion at the Biennale 2011. And finally, after difficult and very complex investigations, Katya García-Antón has appointed Dora García, on Juana de Aizpuru’s payroll. Now, everything is clear. The same handpicked results could be obtained without committees, assessment consultants, etc. and at least it would be cheaper.
About the artist, I have my doubts. Although Dora García has a good cv and the press releases say that the lady plays, brake expectations – no doubt about it -, is interested in pushing the limits of art, analysing paradigms, conventions, exploring the theme of power and dynamics – in this section she is outstanding – and decodes the relationship between artist and audience, with fiction, intellectual acuity and a dose of black humour. Yes, they can preach and say mass. Her discovery of Terrassa seems laughable, her hollow door in Displacement is unfortunate, her “steal the book” is empty and irrelevant marketing and it is demeaning and highly patronising towards the public as if they were ignorant and illiterate puppets.
This is definitely an autocratic decision, the criteria are not presentable and, ultimately, wrong. You cannot argue that this is good news, commercially speaking, to the artist and her gallery, so congratulations to both. But from here I demand explanations, because the money invested is from everybody and impunity should not exist. Sometimes I’m tempted to think of the impending ruin of the country to eliminate such unjustified plots.

www.doragarcia.net
www.labiennale.org
www.juanadeaizpuru.com
www.miquelbarcelo.info
www.macba.cat
www.guggenheim.org
www.museopicassomalaga.org
www.centre.ch
www.universidad.es
www.ucm.es
alqart/displacements
alqart/miquel-barcelo
alqart/crisis-lips
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Crítica de arte no académica e independiente. Lo que ocurre en el mundo del arte por Madrid y alrededores. Non academic and independent art review. What's up in the art world around Madrid.
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Una respuesta a La Biennale di Venezia & Dora García

  1. oliverrr dijo:

    Concerning “patronising towards the public” –
    I came across the SPK website and happily discovered that they have put judicial means against this hypocritical artist: To Dora García it is forbidden to exploit the Socialist Patients’ Collective, SPK/PF(H), for art purposes. Revolutionary illness is not for artists’ spectacles and the enhancing of value in the arts’ business. Hands off the SPK!

    Here’s the link: http://spkpfh.de/Against_SPK-falsificators_in_the_arts_business.htm

    I very much like their phrase: What Dora García takes for her art is nothing but the equivalence of the commodity-mechanics of Iatro-Capitalism. Something unequal is being equated in oder to be exchanged to make it fit into the market as an exchange good. By this the things’ contents and qualities are annihilated.
    Also here: the revolutionary contents of the SPK – pro illness, the warfare against the medical doctors is the strategic main point, illness as the species’ appearance, utopathy, diapathics, pathopractice – those contents don’t fit into the market. Trying to transform them anyway into something sellable Dora García by force equates the SPK and the founder of the SPK, Wolfgang Huber, with persons and matters who don’t have anything to do with SPK at all. Thus: SPK without SPK. She herself is rubbing her hands anticipating the profit of the spectacle to come, the whole thing “an excellent story” to her.

    Thank you SPK!

    P.S. Spanish readers might be also interested in SPK “en castellano”:
    http://spkpfh.de/BibliografiaDeLosTextos.html
    http://spkpfh.de/index_spain.html

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